تاثیر شبکه های اجتماعی در گسترش کسب و کارها

 

  

بازاریابی شبکه های اجتماعی به طور معمول به صورت B2C  Business to consumer)) که به معنای تجارت الکترونیک بین شرکت و مشتری است می باشد. این نوع بازاریابی که بسیار رایج و ملموس است، در ازای ارتباط هر چه بیشتر شرکت و مشتری و تاثیر گزاری تبلیغات، می تواند به موفقیت بیشتردر فروش و ارائه خدمات منجر شود. اما ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که فعالیت در شبکه های اجتماعی، تنها محدود به نوع B2C نیست، بلکه بر پایه آخرین آمارها مشخص شده است که نوع B2B  Business to consumer))  که به معنای تجارت الکترونیکی بین دو شرکت (بازاریابی صنعتی) است، میتواند به همان میزان تاثیرگزار باشد، به نحوی که به عنوان اصلی ترین شیوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شود.

 

طبق یک نظر سنجی از 115 متخصص بازاریابی در مورد روش بازاریابی B2B  که توسط وب سایت Ombono  صورت گرفته است،79% متخصصان اظهار داشته اند که موثرترین کانال بازاریابی ، شبکه های اجتماعی هستند. 38% نیز اعلام کرده اند که در سال جدید، بودجه اضافه شرکت خود را بر روی بازاریابی در شبکه های اجتماعی صرف خواهد نمود.در اینجا پرسشی مطرح میشود و آن این است که به راستی، علت تاثیرگزاری شبکه های اجتماعی در افزایش کارائی بازاریابی B2B چیست ؟ درادامه قصد داریم تا با بررسی فرآیند تاثیرگزاری شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B  به تشریح عملکرد آن بپردازیم .

 

علل تاثیرگزاری شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

 

 

بواسطه ویژگی اجتماعی بودن، انسان ها همواره در تلاشند تا تجربه بازخوردهای خود با اطرافیان را که در نتیجه ارتباطات آنها حادث می شود بهبود بخشند. هر روز سوالات بسیاری در ذهن هریک از ما جای میگیرد. آیا این فرد قابل اعتماد است ؟ آیا می توانم با این شخص در یک محیط کار کنم ؟ آیا این فرد را دوست دارم ؟ آنچه که مسلم است این است که اعتماد، دانش و عمل کردن به وعده های داده شده، محور اصلی این ارتباطات  و نیز سلامت آنها را مشخص می کند.

  

شبکه های اجتماعی و قوانین حاکم بر آنها دقیقا می تواند همین ارتباطات را برای ما تداعی کند، لذا بازاریا بان B2B  از این فرصت استفاده کرده و با فعالیت در شبکه های اجتماعی ، محصولات خود را معرفی مینمایند. باب دیرسلی که مدیر عامل شرکت The B2B marketing labs  بر این عقیده است که در بازاریابی B2B ، لینک داین و توییتر، تاثیر شگرفی در افزایش ترافیک سایت دارند، زیرا فرض بر این است که کسب و کار شما دارای وب سایت یا صفحه تبلیغاتی در محیط وب می باشد و با معرفی آنها در این دسته از شبکه های اجتماعی ، به راحتی میتوانید ترافیک قابل توجهی را به سمت وب سایت یا پیج تبلیغاتی خود وارد کنید.لازم به یادآوری نیست که هر چه بازدید کننده و ترافیک صفحات وب سایت شما بیشتر باشد، موفقیت شما نیز در فروش بیشتر خواهد بود.

  

همچنین به نقل از باب ویریسلی، یک راه فوق العاده برای جذب مخاطبین به صفحات تبلیغاتی و وب سایت شما، همین شبکه های اجتماعی و به ویژه لینک داین و توییترهستند که ایجاد کننده کانال های ارتباطی فوق العاده برای فروش محصولات و خدمات شما می باشند که متاسفانه به اندازه کافی به آنها آهمیت داده نمی شود.

 

چرا بازاریابی B2B  برای محصولات و خدمات سخت تر است ؟

 

  

این شیوه بازاریابی به افراد متخصص نیاز دارد که برا ی هر محصول، مخاطبین خاص آن را شناسایی و تعریف کند. این نوع بازاریابی در کوتاه مدت پاسخگو نبوده و احتیاج به مدت زمانی طولانی دارد. هدایت کنندگان این نوع استراتژی بازاریابی، این نکته را به خوبی می دانند که بسیاری از شرکت ها تنها برای رفع نیازهای خود، از خدمات و محصولات سایر شرکت ها استفاده می کنند و نه به واسطه تفاوت و پیشرفتی که بواسطه این ارتباط در کسب و کار خود ایجاد می کنند! آنها با خرید یک محصول یا استفاده از یک نوع خدمت خاص می توانند تا مدت ها نیاز خود را بر طرف کرده تا احتیاج به سرمایه گزاری در آن حوزه و برای رسیدن به منافع آن بر طرف گردد. از این رو می توان حدس زد که تولید محتوایی که بتواند مخاطبین خود را مجذوب نماید تا چه اندازه مشکل می باشد.

 

ترسیم راهکارهای بهینه در استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B

 

 

 

تفاوت ساختاری بین دو روش بازاریابی B2B و B2C وجود دارد. برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی علاوه بر تعداد مخاطبان ، به نوع محتوا، کیفیت و عمق ارتباط نیز بستگی دارد. نقطه مشترک در هر دو بازاریابی B2B  و B2C  تکیه بر جلب و جذب توجه کاربران و مخاطبین است، با این تفاوت که در بازاریابی  B2B  عموما مخاطبین شما افرادی هستند که از تجربه و دانش کافی برخوردارند و بسیار دقیق تر و جزئی تر به خدمات شرکت شما نگاه می کنند. این دسته از مخاطبین تسلط کامل به روش های تحقیقی دارند و به واسطه این که خود اداره کننده و صاحب یک مجموعه کاری هستند، نمی توان آنها را مخاطب معمولی به حساب آورد. همچنین در بازاریابی B2C  هدف این است که مشتریان شما را به عنوان یک برند بشناسند ، در صورتی که در بازاریابی  B2B  هدف اصلی ارائه راه حل هایی برای برطرف کردن مشکلات است. اکثر شرکت ها بازاریابی B2C  را در اولویت کارهای خود قرار میدهند و از اهمیت پرداختن به بازاریابی   B2Bغافل می شوند.