myblog

پس از ورود به سایت میتوانید وبلاگ خود را ایجاد کنید

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی

 

 

بازاریابی چریکی یا همان guerrilla marketing  مفهومی خاص از بازاریابی است که با شنیدن آن، ذهن شنونده بر روی نوعی روش نامناسب و آزار دهنده متمرکز می شود. اما جالب است بدانید که این شیوه در دنیای تجارت امروزی بسیار مرسوم و معمول است.

 

سود های کلان در تجارت های کوچک شما با استفاده از استراتژی های آسان و ارزان

 

قبل از توضیحات بیشتر درباره بازاریابی چریکی بهتر است با مفهموم کلی بازاریابی و ضرورت شناخت و کاربرد آن آشنا شویم. بازاریابی یک فرایند است و نه یک رویداد و این بدان معناست که علم بازاریابی و تکنیک های آن تنها در بستر زمان و به صورت مداوم و مستمر قابل اجرا است. بازاریابی هنری است که در ان مخاطبین شما متقاعد می شوند که باید یک بازنگری در افکار خود انجام دهند، با شما همراستا وهمسو شده و الگوی مصرفی شما را پذیرا شوند.

 

بازاریابی چریکی یعنی هر تماس کوچک که شرکت شما با افراد دیگر و خارج از مجموع خود دارد. این یعنی فرصت های زیاد بازار یابی، بدون سرمایه گذاری کلان!

 

در یک بازاریابی موفق، تکنیک های اتخاذ شده در دو جبهه اجرا خواهند شد. نیمی از آنها برای مشتریان فعلی و نیمی دیگر برای مشتریان آینده!  بسیار مهم است که شما اطلاعات  کافی در مورد مشتریان فعلی خود داشته باشید، زیرا این اطلاعات می تواند پلی میان شما و آنها باشد و اساس تصمیم گیری های بعدی شما در نوع ارتباط با آنها وتعیین تکنیک های بازاریابی قرار گیرد. با نادیده گرفتن مشتریان قدیمی و عدم جمع آوری اطلاعات  دقیق و مناسب از آنها، باعث اتلاف همه هزینه ها و انرژی ذخیره شده برای جذب این مشتریان خواهید شد.

 

  

بازاریابی چریکی فرصتی است بسیار مناسب برای خدمت به مشتریان و اینکه بتوانند الگویی جامع و موفق برای حال و آینده خود داشته باشند.آنها می خواهند پول بیشتری کسب کنند، کسب و کار خود را دایر نمایند، سلامت خود را حفظ کنند، سیگار را برای همیشه ترک کنند و یا وزن خود را پایین بیاورند!  شما می توانید راه کار های مناسبی به آنها پیشنهاد دهید و به عنوان یک ناجی در کنار آنها باشید!

 

بسیار مهم است که بدانید بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شماست!

  

 

همانگونه که روانشناسی یک علم است و با مطالعه و تحقیق هر چه بیشتر ابعاد جدیدی از وجود انسان کشف می شود، بازاریابی نیز یک علم است که در ارتباط مستقیم با روانشناسی و روحیات فردی مشتریان شما می باشد.بازاریابی چریکی در تعیین راهکارهای جدید جهت ارزیابی افراد و خصوصیات آنها کمک شایانی میکند و روش های شناسایی ایده آل های مشتریان و به طبع آن تعیین کمیت و کیفیت فرآیند ارائه خدمات و محصولات، در حوزه آن قرار میگیرد. بازاریابی چریکی مجموعه ای از تکنیک های هوشمند و منحصر به فرد است که برای کسب منافع بیشتر طراحی شده و در این راستا و به دنبال اهداف تعیین شده از ابزارهای غیر متعارف بهره می برد. بازاریابان چریکی در عوض وابستگی خود به منابع عظیم مالی و بودجه های سنگین، به خلاقیت و ابتکار فردی خود متکی هستند.

 

"مثالی جالب"

  

 

یک مغازه کوچک کتاب فروشی در میان دو فروشگاه بزرگ کتاب قرار داشت،در یکی از تبلیغات فصلی فروش کتاب، یکی از این فروشگاه های بزرگ حراج 50 درصدی فروش کتاب را برگزار کرد و جهت اطلاع عموم تابلویی بزرگ بر سر در مغازه نصب نمود. روز بعد فروشگاه بزرگ دیگر برای حفظ موقعیت خود و در یک اقدام مشابه، تابلوی تخفیف 60 درصدی خود را بر سر در فروشگاه خود چسباند. مغازه کوچک که در بین دو فروشگاه بزرگ کاملا محو شده بود چه کاری می توانست انجام دهد ؟ او برای خود تابلویی طراحی کرد و به سر در مغازه خود نصب نمود. روی این تابلو نوشته شده بود " در ورودی اصلی"

 

"مثالی دیگر"

   

 

در رومانی سرقت تلفن همراه امری رایج است. برخی از افراد جهت جبران خسارت های احتمالی که ناشی از سرقت تلفن هایشان است، گوشی های خود را بیمه میکند و این در حالی است که عده بسیاری این کار را انجام نمی دهند. در این راستا یک شرکت بیمه به نام وودافن دست به اقدام عجیبی زد!  او با استخدام چند جیب بر ماهر، اقدام به جایگزاری تراکت های تبلیغاتی خود در جیب و کیف افراد نمود. روی این تراکت ها نوشته شده بود "دزدیدن گوشی شما ساده است،تلفن خود را در وودافن بیمه کنید"

 

علت موفقیت بازاریابی چریکی

 

 

 

دلایل بسیاری برای موفقیت بازاریابی چریکی در کسب و کارهای کوچک و البته بزرگ وجود دارد که در ذیل به ذکر برخی از آنها می پردازیم:

 

بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیاده سازی بوده و هزینه های مالی آن بسیار پایین است و با این حال می تواند محصولات و خدمات شما را به شیوه ای جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید.

 

شرایط اقتصادی حاکم در محبوبیت بازاریابی چریکی نقش مضاعف دارد و هزینه های استفاده از تکنولوژی در این راستا روز به روز کاهش یافته و محبوبیت آنها روز به روز افزایش می یابد.

 

سیاست های حمایتی دولت ها برای رونق و شکل گیری کسب و کار های کوچک روز به روز بیشتر می شود و در عوض قوانین سخت گیرانه تری برای شرکت های بزرگ وضع می گردند.

 

و نهایتا نتیجه ای که تمام این موارد در پی داشته فرصتی بی سابقه برای رشد و پیشرفت کسب و کارها ی کوچک به وجود آورده است.

 

و در پایان ، کسب و کار های کوچک و بزرگ هر دو می توانند از این روش برای بازاریابی استفاده نمایند ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه تمایل به ریسک پذیری ندارید ، بازاریابی چریکی برای شما مناسب نیست. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که شما میتوانید با کمی خلاقیت یک کمپین تبلیغاتی متمایز را تجربه کنید.

 

بازاریابی مرورگرها و مو تورهای جستجو
تاثیر شبکه های اجتماعی در گسترش کسب و کارها

نظرات

 
هیچ نظری هنوز
هم اکنون ثبت نام شده? از اینجا وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403
اگر شما می خواهید که ثبت نام کنید فیلد نام و نام کاربری را پر کنید.